خودم را تحقیر می کنم و دچار خود کم بینی هستم

من بيشتر اوقات، خودم را تحقیر می کنم و به خودم پايين تر از جايگاهي که هستم شخصيت ميدم؛ در اصل دچار خود كم بيني هستم و واقعاً سر اين موضوع آسيب ديده و مي بينم. لطفاً راهنمايیم كنيد.

با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامي؛ از اينكه با ما سخن مي گوئيد خرسنديم و اميدواريم كه ارتباط شما با ما تداوم داشته باشد.
سوالتان را خواندم و سعي كردم تا حدي احساس شما را درك كنم. گاهي انسان با اينكه از استعداد و توانايي‌هاي زيادي برخوردار است، اما در عين حال خود را بسيار پائين‌تر از ديگران تصور مي‌كند. به نظر شما مشكل در كجا وجود دارد؟ در رفتار اطرافيان شما؟ در ويژگي‌هاي شخصيتي شما؟ يا هر دو؟ با دقت بررسي كنيد، چه چيزي باعث شده تا خود را کمتر از چیزی که هستید ببینید ؟راه حل شما در اين بیت شعر است : سال‌ها دل طلب جام جم از ما مي‌كرد / آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي‌كرد
بايد خودتان دست به كار شويد، اگر بخواهم در يك كلمه راه حل به شما معرفي كنم، بايد بگويم شما بايد خودتان را باور كنيد. در تمام شرايط بايد خودتان باشيد. خودِ خودتان. بايد با تمام وجود، خودتان را بپذيريد. حتماً مي‌پرسيد چگونه مي‌توانم چنين كار مهمي را انجام دهم. مكانيزم باور خود، عزت نفس است. براي اينكه خودمان را باور كنيم بايد عزت نفس را در درون خودمان افزايش دهيم. عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن؛ اين حس از مجموعه افكار، احساسات ، عواطف و تجربيات ما در طول زندگي ناشي مي شود. مي انديشيم كه فردي با هوش يا كودن هستيم، احساس مي كنيم كه شخصي منفور يا دوست داشتني هستيم ، مورد قبول و اطمينان هستيم يا خير؟ خودرا دوست داريم يا نداريم؟ همانطور كه ملاحظه مي كنيد، مؤلفه هاي عزت نفس گسترده و پيچيده است. مجموعه اين برداشت ها و ارزيابي ها و تجاربي كه از خويش داريم باعث مي شود كه نسبت به خود احساس خوشايند ارزشمند بودن، يا بر عكس احساس ناخوشايند بي كفايتي داشته باشيم؛ لازم به ذكر است كه اعتماد به نفس و در يك كلام تمام ويژگي‌هاي مثبت فرد، برآيند عزت نفس بشمار مي آيد. يعني از عزت نفس ناشي مي شود.
همه افراد، صرف نظر از سن، جنسيت، زمينه فرهنگي و جهت و نوع كاري كه در زندگي دارند، نيازمند عزت نفس هستند. عزت نفس پايدار رابطه تنگاتنگ با خود باوري واقعي دارد. خود باوري واقعي يعني : خود را آن گونه كه هستيم باور كنيم. عزت نفس از متغيرهايي است كه بر همه سطوح زندگي اثر مي گذارد. يكي از اين سطوح، روابط اجتماعي است. براي اينكه بتوانيد در روابط اجتماعي خود موفق باشيد بايد عزت نفس خود را تقويت كنيد.

ويژگي هاي اشخاصي كه عزت نفس بالا دارند اين چنين است :
- مستقل عمل مي‌كنند؛ در مورد مسائلي چون استفاده از وقت، پول، حرفه، تحصیل، ازدواج و مانند اين ها، خود دست به تصميم گيري نهايي و انتخاب مي زنند. گفتنی است عزت نفس ربطي به استبداد رأي و خوكامگي كه امري است منفي ندارد؛ افرادي كه استبداد رأي دارند بدون مشورت با ديگران دست به اقدام مي زنند اما افراد عزت مند نظر خواهي از ديگران را در سرلوحه تصميمات خود قرار مي دهند اما تصميم نهايي را برمبناي اصول خود اتخاذ مي‌كنند و دنباله رو ديگران نيستند.
- مسؤوليت پذير هستند؛ مسئوليت كارهاي خويش را خود بر عهده مي گيرند و فرافكني نمي‌كنند. كارهاي خود را به گرده ديگران نمي اندازند. وقتي مسئوليت كاري را پذيرفتند با تمام وجود براي به ثمر رساندن آن تلاش مي كنند.
- به پيشرفت هايشان افتخار مي كند؛ هنگامي كه از پيشرفت هايشان، تعريفي به ميان مي‌آيد ، با مسرّت تصديق مي كنند و از اين بابت احساس رضايتمندي مي نمايند و از خداوند به خاطر چنين دست آوردهايي سپاسگزارند.
- به چالش هاي جديد مشتاقانه رو مي آورد؛ بدون ترس و دلهره دنبال موقعيت هاي كاري جديد مي رود. مشاغل نا آشنا، آموزش ها و فعاليت هاي جديد ، توجهش را جلب مي كند و با اطمينان و اتكاء به نيروهاي دروني ، خود را درگير آنها مي كند.
- دامنه وسيعي از هيجانات و احساسات را نشان مي دهد : مي تواند قهقهه بزند، بخندد ، فرياد بكشد و گريه كند. به گونه اي ناخود آگاه، محبتش را بروز مي دهد و به طور كلي هيجانات طبيعي خود را ابراز مي‌كند، بي آنكه از بروز آنها خجالت بكشد.
- ناكامي را به خوبي تحمل مي كند؛ هنگام روبه رو شدن با ناكامي ها ، مي تواند واكنش هاي گوناگوني نظير: شكيبايي، خنديدن به خود، بلند حرف زدن و ... از خود نشان دهد و قادر است از آنچه كه موجب ناكامي اش شده، سخن بگويد.
- مي تواند خود را محاكمه كند؛ با شجاعت تمام گاهي خود را به محكمه مي كشاند و به نقايص و اشتباهات خود اقرار مي نمايد، بي آنكه احساس ضعف کند ؛ چرا كه مي داند اقرار به خطا اولين گام در رفع خطاست و انكار خطا نتيجه اي ندارد جز تكرار دوباره آن.
- احساس مي‌كند مي تواند ديگران را تحت تاثير قرار دهد و از نفوذي كه بر افراد خانواده و دوستان دارد ، مطمئن است و مي داند كه به خاطر شايستگي هاي باطني مي تواند ديگران را تحت تأثير قرار دهد.
- سريع و با اطمينان عمل مي كند.

تا اينجاي پاسخ به اين نتيجه رسيديم كه براي رفع مشكل تان بايد عزت نفس خود را افزايش دهید؛ بر این اساس در زير به بررسي راهكارهاي افزايش عزت نفس مي‌پردازيم:
1. از شما مي‌خواهم نقاط قوت خود را در يك برگه يادداشت كنيد و مجموعه اي از توانمدیهاي خود را شناسايي كنيد. ويژگي هاي هر فرد به دو قسم تقسيم مي شود. توانمندي ها و ضعف ها. هيچ كسي را نمي توان يافت كه تماماً توانمندي باشد يا تماماً ضعف. پس بايد نقاط قوت را بشناسيم و از آنها كمال بهره برداري را داشته باشيم.
2. واقع بين باشيد. انسان بايد خود را با همه توانمندي ها و شرايط خاص خودش بپذيرد و قبول كند كه من با همه محدوديت هايم اين هستم و در عين حال محاسن و نقاط قوتي نيز دارم. حال بايد با شرايط فعلي چكار كنم؟ راهكار درمان چيست؟ در اينصورت مي تواند زندگي خود را بهبود ببخشد؛ ولي اگر شرايط خود را غير قابل توصيف و لاينحل قلمداد كند هرگز نخواهد توانست كنترل زندگي خويش را بدست گيرد. همه كساني كه در طول تاريخ به موفقيت هاي بزرگ رسيده اند از توانمندي هاي مشابه توانمندي ما برخوردار بوده اند. تنها با اين فرق كه آنها حدود توانايي خود را شناخته و از آنها به نحو مطلوب استفاده كرده اند و مقهور مشكلات نشده اند.
3. سعي كنيد افكار منفي را از خود دور كنيد و آنها را با افكار صحيح جايگزين كنيد.
4. افكار تحقير كننده را از خود دور كنيد.
5. سعي كنيد توجه خود را به توانمندي ها و قابليت هاي خود معطوف كنيد و نقاط ضعف خود را كوچك بشماريد.
6. تلقين مثبت را فراموش نكنيد. به خود تلقين كنيد كه من از بقيه چيزي كم ندارم؛ خيلي نقاط مثبت دارم كه خيلي از افراد ندارند؛ من نبايد ترسي از حضور در جمع داشته باشم؛ همه كساني كه به راحتي در حضور استاد صحبت مي كنند در توانايي ها و استعداد ها با من همطراز مي باشند و جاي نگراني نيست.
7. فهرستى از ده لغت يا عبارت - كه بيانگر ويژگى‏هاى مثبت شخصيت شما است - تهيه كنيد و روزى چند بار آنها را در قالب جملاتی كامل بخوانيد ؛ مثلاً بگوييد : «من باهوش هستم» و... .
8. هرگز خود را سرزنش نكنيد.
9. زماني كه در روابط خود با ديگران شكست مي‌خوريد، سعي كنيد تفسيري منطقي از اين شكست داشته باشيد؛ به جاي اينكه اين شكست را به خود و دائمي اِسناد بدهيد، آن را به عوامل بيروني مستند كنيد و آن را ناپايدار قلمداد كنيد.
10. قدرت تحمّل خود را براي مواجه شدن با ناكامي هاي احتمالي افزايش دهيد.
11. از مقايسه كردن خود با ديگران بپرهيزيد و تفاوتهاي فردي را مورد نظر قرار دهيد.
12. با افراد مثبت انديش معاشرت كنيد؛ با افرادي ارتباط داشته باشيد كه با شما رفتاري درست دارند و احساسات مثبت را به شما منتقل مي‌كنند.

نویسنده : محمدصادق آقاجانی

دیدگاه ها

تنظیمات نمایش دیدگاه

روش مورد نظر را برای نمایش دیدگاهها را انتخاب کنید و بر روی گزینه "ذخیره تنظیمات" کلیک کنید

خود کم بینب

با سلام
من ادم بسیار موفقی در زندگی ام هستم شوهر پاک و ایده آلی دارم البته فقط بقبه این را باور دارند و من خودم ان را دست کم میگیرم و همیشه فکر میکن همه از من خوشبختترن..باورتان میشود با وجود اینکه میبینم و میشنوم که دیگران چفدر به من و موقعیتم حسادت میکنن ولی باااز هم نمیتوانم خودم را حداقل در سطح بقبه ببینم.

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
2 + 1 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .