فوبی اجتماعی

گاهي هنگام ورود به جاي پرجمعيت يا مهماني اضطراب پيدا مي كنم. دوست دارم اعتماد به نفسم قوی شود و راحت صحبت كنم، حتي اگر مرا تحقير يا مسخره کنند. لطفا راهنمايي كنيد؟

با سلام و سپاس از اينكه مركز ما را براي پاسخ و راهنمايي برگزيده ايد.
پرسشگر گرامي يكي از متداول ترين ترس هايي كه تاكنون شناخته شده ترس حين حضور و صحبت يا اظهار وجود در جمع يا درمقابل گروهي ازافراد است. بسياري از مردم دراين شرايط حس بدي دارند، درست مثل اينكه يك گنجشك در قلب آنها بال بال مي زند! و برخي از اين افراد مي گويند انگار در دلم رخت مي شويند! اگر قبل از حضور در جمع و صحبت در آن يا از سخنراني در جمع و يا ارائه كنفرانس و يا حتي طرح سوالي در كلاس درس كمي اضطراب داريد طبيعي است، چون همين دل نگراني باعث مي شود استحكام مطلبي كه بيان مي كنيد بيشتر باشد و يا وقتي قرار است براي اولين بار در مهماني اي شركت كنيد كه اكثر افراد شما را براي اولين بار مي‌بينيد، بالاخره كمي دل شوره وجود دارد و البته يك فرد طبيعي تمام اين موقعيت ها را بدون مشكل طي مي‌كند. اما اگر فردي نتوانست اين موقعيت ها را بدون مشكل طي كند، ترس از اجتماع كه در اصطلاح روانشناسان به آن «فوبي اجتماعي» گفته مي شود با علائم و نشانه هاي جسمي و عاطفي زير بروز مي كند.
علائم و نشانه هاي عاطفي و روحي شامل اين موارد است :
1) ترس شديد ازموقعيت هايي كه درآن افراد غريبه و نا آشنا وجود دارند.
2) ترس ازحضور درمكان هايي كه حس مي شود فرد مورد قضاوت قرار مي گيرد.
3) اضطراب از اينكه ممكن است سايرين به فرد بخندند و يا او را ناراحت كنند.
4) ترس از اينكه سايرين علائم جسمي اضطراب را در فرد متوجه شوند.
5) اضطرابي شديد در حدي كه زندگي روزمره، كار، مدرسه و ساير فعاليت هاي فرد را كاملا فلج كند.
علائم و نشانه هاي جسمي شامل اين موارد است :
برافروختگي، تعريق شديد، لرزش، تهوع، درد در شكم و بروز مشكلات گوارشي، بروز مشكل درصحبت كردن، احساس گرفتگي عضلات، گيجي، تپش قلب و اسهال. به عبارتي فرد در اجتماع حضور پيدا نمي كند تا به چنين علائمي مبتلا نشود.
معمولا ترس از اجتماع در اواسط نوجواني شروع مي شود ، البته امكان بروز آن در كودكي هم وجود دارد. بندرت ممكن است شروع اين اختلال در بزگسالي باشد. اين مشكل هم مثل بسياري مشكلات ديگر در اثر تلفيقي از علل محيطي و ژنتيكي بوجود مي‌آيد.
علل محيطي : علل محيطي و تربيتي كه اكتسابي هستند، مهم ترين عامل در ايجاد فوبي اجتماعي مي باشد و مهم ترين روش براي درمان ترس و فوبي اجتماعي، تاثير گذاري بر همين قسمت است كه بتدريج آموخته شده و در رفتار انعكاس پيدا كرده است، كه در پايان به ذكر آن خواهيم پرداخت.
ژن ها : بعضي ژن ها ممكن است در بروز اضطراب و ترس نقش داشته باشند كه البته ژن دقيق مسئول ايجاد اين اختلال هنوز مشخص نشده است. ترس از اجتماع ريشه وراثتي هم دارد يعني معمولا در خانواده و يا فاميل فردي كه اين مشكل را دارد، چندين نفر ديگر به اين مشكل مبتلا هستند.
علل بيوشيميايي : محققان براين باورند كه مواد شيميايي طبيعي موجود در بدن، ممكن است در ترس از اجتماع نقش داشته باشند. مثلا عدم تعادل ماده اي درمغز به نام سروتونين، يك عامل محسوب مي شود، چون درتنظيم خلق و عواطف نقش دارد. به علاوه بعضي دانشمندان معتقدند كه ساختاري در مغز كه آميگدال نام دارد در كنترل پاسخ به ترس نقش ايفا مي كند. در افرادي كه اين قسمت مغز فعاليت بيش ازحد دارد پاسخ به ترس بسيار شديدتر است و باعث اضطراب آنها در شرايط اجتماعي مي شود. شرم و يا حالت نگراني مختصر در موقعيت هاي جديد اجتماعي طبيعي است و ترس از اجتماع محسوب نمي شود.
اما اگرحس كرديد اين اضطراب زندگي شما راتحت تاثير منفي قرار داده، بايد درمان شويد. به هرحال اين مشكلي است كه بوجودآمده و بايد برطرف شود، در غير اين صورت بسياري ازموقعيت هاي اجتماعي را ازدست مي دهيد و روز به روز منزوي ترخواهيد شد.

و اما روشهاي مقابله :
يك روش درماني روش رفتار درماني شناختي است كه بسيار هم موثر عمل مي كند. دراين روش اساس كار، تفكرات خود شماست، بدون اينكه به ساير افراد يا موقعيت ها توجه شود. دراصل تفكرات اصلي و ريشه اي شما محور قرارداده مي شود و بعد از شما مي خواهند خود را در شرايط ناخواسته اي كه قابل تغيير نيست فرض كنيد و حال با همان تفكرات اصلي، رفتاري صحيح و مثبت تعريف كنيد. در مواردي هم در مراحل خاصي از درمان، فرد را بتدريج در شرايط اجتماعي اضطراب ساز قرار مي دهند تا بتواند در اين شرايط با مهارت كافي و اعتماد به نفس لازم برخورد کند. درمانگر معمولا مهارت هاي اجتماعي فرد را بالا مي برد و با او تمرين هاي مختلفي انجام مي دهد تا فرد بتواند اعتماد به نفس لازم در برخورد با شرايط مختلف را بدست بياورد. علاوه بر ادامه روش هاي درماني خودتان هم بايد روش هايي را بكار ببنديد تا بتوانيد از پس اين مشكل برآييد :
- از بيني نفس عميق بكشيد و از دهان بيرون بدهيد. به حسي كه موقع وارد كردن و خارج كردن هوا در بدن شما ايجاد مي شود دقت كنيد. وقتي هوا را بيرون مي دهيد اضطراب را هم بيرون بدهيد.
- به نگراني تان فكر نكنيد؛ چون ممكن است نگران تر شويد. فكر شما بايد لذت بردن از سخنراني باشد. اگر فكرسخنراني دائم در ذهن شما مي چرخد، اسم اين حالت را هيجان بگذاريد نه نگراني.
- هيجان زيادي براي سخنراني نداشته باشيد. شما قادر هستيد اين كار را انجام دهيد. بدانيد كه مي توانيد. به چيزهاي مثبت فكر كنيد.
- اگر افكار منفي مثل اين فكر که من نمي توانم اين كار را انجام دهم يا من از شدت نگراني مي ميرم به ذهن تان هجوم آورد به خودتان بگوييد ايست، بعد به اين افكار مثبت فكر كنيد که من ياد گرفتم سخنران خوبي باشم يا من مي توانم نگراني ام را كنترل كنم و به خوبي سخنراني كنم.
- با اطمينان عمل كنيد. حتي اگر احساس اطمينان نمي كنيد؛ با اطمينان عمل كردن ممكن است واقعاّ شما را قانع كند كه نگران نيستيد. حتي اگر نگران هم باشيد، وقتي خود را مطمئن نشان مي دهيد سخنراني شما به بهترين وجه انجام مي شود.
- وقتي با يك جمع صحبت مي كنيد، فكر كنيد كه داريد با يكي ازآنها صحبت مي كنيد نه همه آنها.
- به جاي اينكه به خودتان و احساسي كه داريد توجه كنيد، به مطالبي كه بيان مي كنيد يا حضار توجه كنيد. هيچ وقت به حضار نگوئيد كه مضطرب هستيد. اين حالت شماست، نه حالت آنها.
- وقتي كه افكار بد به شما هجوم آوردند، عرق كرديد يا ديگر علائم بدني را داشتيد، از آنها استقبال كنيد. به خودتان بگوئيد كه اين احساس ها باعث افزايش انرژي مثبت در شما مي شود.
- اگر هنوز مضطرب هستيد روش هاي آرميدگي(ريلكسيشن) را بكار ببريد. اگر به خوبي اين تمرين ها را انجام داده ايد بايد بتوانيد به سرعت استرس خود را با انجام آنها كاهش دهيد.
- افكارمنفي درمورد خودتان نداشته باشيد و اين جور تفكرات رادور بريزيد.
- ازتمرين هاي شل كننده يا ريلكسيشن استفاده كنيد.
- ياد بگيريد چطور با استرس مقابله كنيد.
- در اوايل با افرادي كه حس مي كنيد با آنها راحت تريد رابطه برقراركنيد.
- وقتي اضطراب داريد درفعاليت هاي لذت بخش و سرگرمي هاي موردعلاقه شركت كنيد.
- اهداف واقعي داشته باشيد و آرزوهاي دست نيافتني راكنار بگذاريد.
- هيچ گاه از موقعيت هايي كه شما راناراحت مي كنند فرارنكنيد، بلكه سعي كنيد بتدريج با اين موقعيت ها روبرو شويد تا مهارت كافي پيدا كنيد.
- با دوستان يا بستگان قرار بگذاريد كه بعضي اوقات ناهار را درمكان عمومي صرف كنيد.
- تماس چشمي داشته باشيد و اولين كسي باشيد كه به ديگران سلام مي كنيد و يا موفقيتي راتبريك مي گوييد.
- مكالمه راشما آغازكنيد، اما اطلاعات خود را با مراجعه به اینترنت و دیدن تلویزیون و مطالعه کتاب و روزنامه و يا ساير رسانه ها افزايش دهيد تا حرفي براي گفتن داشته باشيد.
-ازديگران تقدير و تشكركنيد.
- برروي خصوصيات شخصيتي خودتان كه به آنها علاقه داريد بيشتر متمركز شويد.
- نسبت به ديگران علاقه نشان دهيد و درمورد منزل، فرزندان، ،سرگرمي ها يا مسافرت هايشان با آنها صحبت كنيد.
- ازافراد غريبه و ناآشنا آدرس بپرسيد تا تمرين بيشتري كرده باشيد.
- با خود قرار بگذاريد روزي با سه نفر غريبه در خیابان ، اتوبوس و .... احوالپرسي و صحبت مختصري نماييد.
- البته هيچگاه اهداف را طوري انتخاب نكنيد كه نتوانيد به آنها دست يابيد زيرا شكست مي خوريد و من بي كفايت در شما شكل گرفته و يا تقويت مي شود.
موفق باشید. باز هم با ما بگویید.
نویسنده : غلامرضا مهرانفر

دیدگاه ها

تنظیمات نمایش دیدگاه

روش مورد نظر را برای نمایش دیدگاهها را انتخاب کنید و بر روی گزینه "ذخیره تنظیمات" کلیک کنید

یه دوست

سلام دختر 23 ساله.حیف که من همشهری شما نیستم وگرنه میتونستیم دوست خوبی برای هم باشیم.من یه دختر 21 ساله هستم و متاسفانه همین مشکلی که شما دارید رو من هم دارم و من هم ازمایش تیرویید دادم و مشکل تیرویید نداشتم و چون دختر هستم و نمیخوام همه خوانوادم از مشکلم با خبر بشوند محدودیت دارم در مورد اینکه تنهایی بخوام به روانپزشک مراجعه کنم.در مورد مشکلم هم خیلی تو اینترنت تحقیق کردم و دیدم افراد خیلی زیادی تو همین سن وسال به این مشکل دچار هستند که هم دختر بودن و هم پسر.به نظرم اگر شما روانپزشک خوب و حاذقی رو میشناسید بهش مراجعه کنید و اگر که فعلا مثل من نمیتونید به روانپزشک مراجعه کنید در حال حاضر مثل من دست به دعا بشید.مثلا یکی از نذرها برای هر مشکلی فرستادن124000 صلوات هست اگر مایلید شروع به فرستادن این تعداد صلوات کنید که هم بهتون ارامش فوق العاده ای میده و هم اینکه به کمک پروردگار مهربون مشکلتون حل بشه.اگر میخواید راجع به این نذر بیشتر بدونید واژه نذر صلوات رو تو اینترنت جستجو کنید.

فوبیا

با سلام من دختری 23ساله هستم حدود 5 سال است که به بیماری فوبیا مبتلا شده ام از کودکی در شرایط پر استرسی قرار داشته و دارم تا سال سوم دبیرستان با معدل بالا قبول شدم بیماری من از تعطیلات تابستان همان سال شروع شد به خاطر شرایط زندگی , دعواهای خانوادگی و رفتار بسیار بد پدرم ,گاهی اوقات هنگام خواب یا استراحت برای چند ثانیه دچار تپش قلب شدید میشدم اوایل توجهی نمیکردم دو ماه بعد به اصفهان نقل مکان کردیم در این شهر به پیش دانشگاهی رفتم روز اول مدرسه مثل همیشه برای درس جواب دادن داوطلب شدم هنگامی که پای تخته مشغول خواندن و پاسخگویی به درس بودم تپش قلب و لرزش در صدا و اعضای بدنم احساس کردم آن موقع بود که فهمیدم مشکلی بزرگ برایم به وجود آمده,بعد از آن روز دیگر نتوانستم داوطلب شوم واسم من را که صدا میزدنند به قدری قلبم به تپش می افتاد انگار میمردم و زنده میشدم .من دختر باخدایی هستم به لطف خدا و با هر سختی که بود آن سال هم با معدل بالا به پایان رساندم حتی کنکور هم با رتبه خوب قبول شدم اما بیماری ام آنقدر پیشرفت کرده بود که دیگر نتوانستم به درسم ادامه دهم, آنقدر گریه کردم که مادرم متوجه شد و بیماری که سالها از همه مخفی کرده بودم به او گفتم زیرا من مرگ را به زندگی بی هدف ترجیح میدهم و دانشگاه رفتن از جانم برایم مهمتر است. دوبار به دکتر مراجعه کردم اما نتیجه ای نگرفتم حتی آزمایش تیروئید هم دادم مشکلی نداشتم. از شما تقاضا دارم که کسی را هم سن من با همین شرایط وبیماری که او هم هنوز به همین خاطر دانشگاه نرفته به من معرفی کنید من در اصفهان دوستی ندارم اگر بتوانید در سایتتان افرادی را که از لحاظ سنی , بیماری و شهر محل زندگی مشابه من هستند معرفی کنید تا آخرعمرم دعا گوی شما خواهم بود زیرا معتقدم که داشتن یک دوست که همدرد خودت باشد کمک زیادی به بهبودی میکند.

پاسخ

مخاطب گرامی؛ خواسته شما در حیطه وظایف این مرکز نیست و مقدور نمی باشد.
اما اگر نیاز به راهنمایی در زمینه مشکلی که با آن مواجه هستید دارید می توانید از راه های ارتباطی زیر کمک بگیرید و آن را مطرح کنید تا مشاوران و محققان، به آن پاسخ دهند و برایتان ارسال نمایند :
*** درج سوال در همین سایت : http://moshavereh.porsemani.ir/soal
*** درج سوال به وسيله پيامك : 30001619
*** درج سوال در سايت پرسمان : http://www.porseman.org/q/newq.aspx
*** درج سوال به وسیله ایمیل : info@porseman.org
* توجه : اگر سوال تان را در سایت درج می کنید، شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل تان را وارد کنید تا امکان ارسال پاسخ به شما فراهم گردد.

ارسال ديدگاه جديد

(لطفا از درج سوال در ديدگاه ها خودداري فرماييد براي طرح سوالات خود به اين آدرس مراجعه فرماييد)

  • آدرس های وب و ایمیل به صورت اتوماتیک به لینک تبدیل می شوند.
  • تگ های مجاز : <a> <br><em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگرافها به صورت اتوماتیک جدا سازی می شود.
  •  

 

کد امنیتی
این سوال برای آزمایش کردن شما است که آیا شما یک بیننده واقعی ( انسان ) هستید و یا یک رایانه برای ساخت اسپم .
12 + 7 =
دو عدد را جمع کنید و وارد کنید . به عنوان مثال 1+3 را باید 4 وارد کنید .